آئین نامه آموزشی
نویسنده : مدیر سایت    
سه شنبه 26 مرداد 1395      بازدید: 12701     زبان : فارسی     چاپ

آئين نامه آموزشي

 

مقدمه

آموزش و پرورش عبارت است از جریانی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد شخصیت پرورش یابندگان در جهت کسب هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعدادهای ذاتی آنهاست. لذا برنامه های آموزشی و پژوهشی دبیرستان موعود با هدف شکوفایی استعدادها و پروش دانش آموزان مفید و متعهد تدوین گردیده است.

دانش آموز عزیز و اولیای محترم

تمامی بندهای این آیین نامه را دقیقاً مطالعه نموده و پس از اطلاع کامل، خود را متعهد به اجرای دقیق مفاد آن نمایید :

1) برنامه آموزشی دبیرستان توسط شورای آموزشی مدرسه تدوین گردیده و مسئولیت اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده مسئولین پایه می باشد .

2) برنامه آموزشی دبیرستان محور کلیه برنامه های دانش آموز قرار دارد تا به این وسیله از هرگونه پراکندگی خاطر و اخلال در وحدت رویه تحصیلی جلوگیری به عمل آید لذا استفاده از هر برنامه تکمیلی و یا پیشبردی خارج از سیستم دبیرستان با مسئول پایه هماهنگ گردد.

3) مشاوره و برنامه ریزی مستمر توسط مسئولین پایه (که تنها مقام ارتباطی بین دانش آموز ، خانواده و کادر دبیرستان می باشد) اجرامی­گردد و به این ترتیب هرگونه برنامه ریزی علمی و آموزشی ، در طول سال تحصیلی بدون صلاحدید مسئول پایه انجام نخواهد شد .

4) شرکت دانش آموزان در کلیه فوق برنامه های آموزشی دبیرستان با  صلاحدید مسئول پایه صورت میگیرد.

5)ارزیابی های آموزشی دانش آموزان

پشتیبان : در دبیرستان پردیس هر کلاس یک پشتیبان آموزشی دارد که وضعیت تحصیلی و رفتاری تک تک دانش آموزان را از طریق تماس تلفنی هفتگی با اولیا در طول سال تحصیلی پیگیری می کند. از وظایف دیگر پشتیبان تشکیل پروندهای آموزشی برای هر یک از دانش آموزان و ثبت دقیق عملکرد دانش آموزان طی سال اقدام به ارائه مشاوره­های لازم به دانش آموزان و اولیای وی می نمایند.

دفتر برنامه ریزی : ابتدای سال تحصیلی به هر دانش آموز یک دفتر برنامه ریزی تحویل داده می شود که دانش آموز موظف است ساعات مطالعه روزانه خود را در آن یادداشت نماید و این دفتر هر هفته توسط پشتیبانان بررسی و تحلیل می شود. در صورت وجود هرگونه نقص یا کم کاری یا وجود تناقض بین ساعت مطالعه و نمره دانش آموز پیگری های لازم (ارجاع به مدیر و مشاور مدرسه و تماس با اولیا) انجام می شود.

 

 

 

آزمونهای تستی آمادگی کنکور(پیش دانشگاهی) :امتحانات تستی هماهنگ با منابع و بودجه بندی کنکور هر هفته برای دانش آموزان پیش دانشگاهی برگزار می گردد. منابع آزمون هر هفته توسط پشتیبان ها به دانش آموزان اطلاع داده می شود و پس از برگزاری آزمون، کارنامه به صورت درصدی و رتبه بندی به دانش آموزان تحویل داده شده و میزان پیشرفت و ضعف هر دانش آموز در هر درس به صورت مجزا توسط پشتیبان تحلیل شده و مشاوره درسی به آنها داده می شود.

نمرات کلاسی : شامل: پرسش­ها و آزمون­های کوتاه کلاسی ،امتحان جامع بعد از هر فصل،  فعالیت کلاسی و بررسی تکالیف

معلمین محترم برای اطمینان از نحوه صحیح انتقال مباحث تدریس شده در جلسات گذشته به دانش­ آموزان پرسش به عمل آورده یا آزمونک (آزمون کتبی تشریحی کوتاه) برگزار می­نمایند.

همچنین دانش ­آموز در هفته به میزان معین کار تعریف شده از سوی معلم در منزل دارد که باید این وقت را به مطالعه و تکلیف اختصاص دهد.

  ب)کارنامه منطقه ای ( سیستم دانا ) : سؤالات امتحانات منطقه ای ( دي و خرداد)  که مطابق بارم بندی آموزش و پرورش برگزارمی­گردد.

   ج) کارنامه سالانه: کارنامه سالانه در یک نوبت (خردادماه) به اولیای دانش­ آموزان تحویل داده می­شود. نمرات این کارنامه برابر میانگین نمرات داخلی و منطقه­ای دانش ­آموزان می­باشد. ثبت­نام در سال آینده بر اساس ارزشیابی درج شده در کارنامه سالانه و تأیید مسئول پایه می­باشد.

6)نحوه اعلام نتایج آزمون ها

نحوه اعلام نتایج آزمونها به شرح زیر می باشد:

الف دوهفته نامه : دبیران هر کلاس موظفند هر پانزده روز یک بار گزارش وضعیت درسی و رفتاری دانش آموزان را به صورت نمره ای و توصیفی در فرم دوهفته نامه هر کلاس وارد نمایند. سپس پشتیبانان و معاون آموزشی دوهفته نامه ها را بررسی می نمایند.

معاون آموزشی دانش آموزانی را که در بیش از سه درس به عنوان ضعیف اعلام شده باشند احضار نموده و به شرح زیر با آنها برخورد خواهد شد:

*مرتبه اول تذکر شفاهی

*مرتبه دوم تعهد کتبی

*مرتبه سوم دعوت اولیا و تشکیل جلسه مشاوره با حضور پشتیبان و معاون آموزشی

ب ارائه کارنامه­های آزمونهای هفتگی به دانش آموزان پیش دانشگاهی

ج - ارائه کارنامه های داخلی و منطقه ای مطابق برنامه آموزشی در ملاقات اولیاء با معاون آموزشی و پشتیبان به صورت فردی. کارنامه هر دانش آموز بررسی شده نمرات رنگی هر دانش آموز مشخص شده و در جلسه با اولیا مطرح می شود.

نمره کمتر از 16 که با رنگ زرد مشخص می شود در هر درس از نظر آموزشی معتبر نیست و  دانش آموز موظف است برای دریافت مجوز آموزشی حضور در پایه بالاتر از مسئول پایه حداقل به وضعیت زرد در تمامی دروس برسد.

در هر کارنامه دانش­ آموزانی که نمره کمتر از 13 یعنی رنگ قرمز داشته ­باشند، در وضعيت خطر قرار می­گیرند و در صورت عدم پیشرفت تا حداقل وضعیت زرد در کارنامه سالانه ، برای سال تحصیلی آینده مجوز ثبت نام ندارد .

دانش آموزانی که پیشرفت داشته و معدل آنها نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد و همچنین نفرات برتر هر کلاس و دانش آموزان با حجاب برتر در حضور دبیران و دانش آموزان دیگر تشویق شده و جایزه دریافت می کنند.

 

تاريخ تحويل كارنامه ها : نیمسال اول (هفته چهارم دی ماه) نیمسال دوم (هفته چهارم خرداد ماه) همچنین نمرات هر دانش آموز دو روز پس از برگزاری امتحان در سایت مدرسه قرار داده می شود و هر دانش آموز فقط با رمز کاربری خود می تواند وارد شود.

 

 

7) اگر برای مسئولین پایه به عنوان تنها مرجع کنترل دانش آموزان در هر مرحله از ارزیابی های مستمر و سالانه معلوم شود که دانش آموز از سیستم آموزش فاصله گرفته و اقدامات مربوط از جهت هم سو بودن وی با سیستم کارساز نیست، شورای آموزشی درمورد چگونگی روند تحصیلی دانش آموز تصمیم می گیرد و دانش آموز ملزم به اجرای تصمیمات شورای آموزشی خواهد بود .

8) در عصر حاضر رویکرد کلی مدارس پیشرو در سطح جهان ،پژوهش محوری و تربیت دانش آموزان خلاق،محقق ، مبتکر و همچنین مشارکت فعال و نقادانه در امر یادگیری است.  اهداف بسیاری در پشت نگاه به فعالیت ها و برنامه های پژوهشی در مدارس برای دانش آموزان وجود دارد که در این میان مهمترین هدف ، بالا بردن میل به ابتکار ، نو آوری را ایجاد و روحیه پژوهشگری در دانش آموزان و حمایت ، هدایت و توانمند سازی دانش آموزان علاقه مند به ورود در عرصه های علمی پژوهشی می باشد لذا حضور در کلاسهای پژوهشی (همچون رباتیک، نجوم، کامپیوتر و ...) با تشخیص مسئولین پایه جزو برنامه های اختیاری مدرسه می باشد.

9) المپیاد های علمی حوزه های کاملا تخصصی هستند که دانش آموزان به فراخور علاقه و ظرفیتی که از خودشان نشان می دهند با راهنمایی مشاورین دبیرستان به فعالیت در یکی از حوزه ها می پردازندکسب موفقیت در این عرصه مستلزم رفتار و برنامه ای تخصصی و حرفه ای از طرف کادر آموزشی دبیرستان است.فرآیند آموزشی المپیاد در دبیرستان پردیس از همان بدو ورود دانش آموزان به این مجموعه آغاز می شود که به ثمر رسیدن درخت موفقیت های چشمگیر فرزندانمان با برنامه ریزی و پیگیری های کادر دبیرستان و دبیران در کنار تلاش دانش آموزان می باشد.

10) از دیگر امکانات آموزشی آموزشگاه استفاده از ویدئوپروژکشن و کیت آموزشی می باشد که دبیران از آنها جهت آموزش های صوتی و تصویری که تاثیر مضاعف دارند استفاده می کنند.