نکات کاربردي براي فصل امتحان‌ها‏ و امتحان دادن
نویسنده خبر : مدیر سایت    
یکشنبه 11 آذر 1397      تعداد بازدید: 5029     زبان : فارسی     چاپ    
تاریخ درج خبر : 11/9/1397

مطالعه در طول نیم‌سال تحصیلی (نه به قصد امتحان)، حافظه را برای پذیرش مطالعات بعدی آماده می‏سازد.

 1- مطالعه در طول نيم‌سال تحصيلي (نه به قصد امتحان)، حافظه را براي پذيرش مطالعات بعدي آماده مي‏سازد.
2- بهترين راه آماده شدن در شب قبل از امتحان، مرور و تکرار الگوهاي سازماندهي شده است. (مثل درخت دانش)
3- فراموش نکنيد معمولاً 24 ساعت مانده به موعد امتحان، بيش‏ترين يادگيري‏ها صورت مي‏گيرد؛ بنابراين، از دغدغه‏ها، اضطراب‏ها، کارهاي غير لازم، دخالت‏ها، مشغوليات کاذب، رسانه‏ها، مجلّات و ... دوري کنيد.
4- در بعضي از دروس، حريف تمريني (هماورد علمي) بسيار مناسب است؛ يعني با يک هم‌کلاسي که از لحاظ روحي و درسي به هم نزديک هستيد، مطالعه را به‌صورت بحث کردن، ادامه دهيد.
5- نيم ساعت قبل از برگزاري امتحان، از بحث و مطالعه بپرهيزيد. جاي خلوتي بيابيد و تأمل کنيد.
6- حتماً از تجارب بعضي از دوستانتان در مطالعه استفاده کنيد.
7- حتّي‏الامکان جلسه‌ي امتحان را با يک ذکر آرام‌بخش شروع کنيد. دعا آرامش است و کلاً ياد خدا آرامش بخش دل‏ها است.
8- گروهي عادت دارند وقتي برگه‌ي امتحان را به‌دست مي‏گيرند، نوشتن پاسخ را آغاز مي‏کنند. گروهي نيز اوّل محتاطانه به پرسش‏ها مي‏نگرند و بعد جواب مي‏دهند. در اين زمينه، به نکات زير توجّه فرماييد:
 الف) ثابت شده است اگر تمام پرسش‏ها را با تأمل و در آغاز بخوانيد، بهتر است. چون حافظه‌ي جست‏وجوگر (Researcher Memory) به‌کار مي‏افتد و کم‌کم جواب‏ها را مي‏چيند.
 ب) سعي کنيد اوّل به سؤال‏هاي ساده و آسان يا پرسش‏هايي که بر آن‏ها تسلّط داريد، جواب دهيد؛ زيرا هم، انگيزه‌ي شما را براي پاسخ به ديگر سؤال‏ها بالا مي‏برد و هم فرصتي به حافظه مي‏دهد تا پاسخ پرسش‏هاي ديگر را جست‏وجو کند؛ سپس سؤالات متوسط را جواب دهيد و در نهايت به پرسش‏هاي مشکل و پيچيده روي آوريد. 9- حتّي‏الامکان از ترک سريع جلسه‌ي امتحان خودداري کنيد. توجّه داشته باشيد که زمان تعيين شده، جهت پاسخ به سؤالات، حساب شده است. حتّي اگر سرعت پاسخ‌دهي شما بالاست و فرصت امتحان از مدّت زمان لازم براي شما بيش‏تر است، سعي کنيد سؤالات و جواب‏هاي خود را دوره کنيد تا به اين نکته‌ي شگفت‏انگيز برسيد که: «بسياري از جواب‏ها به اصلاح و تکميل و تغيير نياز دارند».
10- بکوشيد در جلسه‌ي امتحان، با ورقه و حافظه‌ي خود و دستي که به قلم تکيه زده و صفحه را در مي‏نوردد، ارتباط مثلثي برقرار سازيد و از پراکندگي حواس و مشغوليّت ذهن و گرداندن چشم به اطراف خودداري کنيد تا اضطرابِ شما کاهش يابد.
11- بازنگري پاسخ‏ها بعد از پايان پاسخ‌گويي، بسيار مهم است؛ زيرا گاه پيش آمده است که افراد، حتّي پاسخ يک سؤال را ننوشته‏اند يا به دستورالعمل برگه‏ها توجّه نکرده‌اند و با پاسخ به پرسش‏هاي اختياري، نمره‌ي منفي گرفته‏اند.
12- گاه مطالب را خوب مطالعه کرده‏ايم. امّا متن سؤال کمي مبهم است. سعي کنيد سؤال را بفهميد و دچار قضاوت زود هنگام نشويد. زيرا «فهم پرسش، نصف جواب است.»
13- تنظيم وقت در جلسه‌ي امتحان، بسيار مهم است. با حفظ آرامش، زمان بالاي ورقه را با تعداد و محتواي سؤالات، تطبيق و تنظيم کنيد. اين کار در پرسش‏هاي چهارگزينه‌اي، راحت‌تر از سؤال‏هاي با پاسخ تشريحي است.
14- تمرکز و خوش خطّي، از عوامل کاهنده‌ي اضطراب و ايجاد کننده‌ي آرامش هستند.
نکته‌ي طلايي‏
  نبايد فراموش کنيم که اندکي اضطراب براي زندگي، ضرورت دارد. اضطراب درجه‏اي از رنج است و ما بايد شاهد رنج باشيم نه مالک آن. گاه اضطراب در جلسه‌ي امتحان حالتي به‌همراه مي‏آورد که بسيار مهم است؛ يعني مطالعه‌ي درس، خوب انجام گرفته و اضطراب شديد نيست ؛ امّا به محض مواجهه با برگه‌ي امتحاني، احساس مي‏کنيم 70 درصد جواب‏ها به‌ يادمان نمي‏آيد؛ اين حالت، موقّتي است. بارها شده است که جواب پرسش‏هاي اوّل و دوم به‌خاطرمان نمي‏آيد؛ ولي وقتي به سؤال سوم مي‏پردازيم، متوجّه مي‏شويم پاسخ سؤال‏هاي پيشين را به‌خاطر آورده‏ايم. متأسّفانه بعضي افراد به بُعد جست‏وجوگري حافظه اشراف ندارند؛ سريع از جلسه‌ي امتحان خارج مي‏شوند و بعد از دقايقي تأسّف مي‏خورند.

 
از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.