12آذر روز جهانی معلولین
نویسنده خبر : مدیر سایت    
دوشنبه 14 آذر 1401      تعداد بازدید: 1702     زبان : فارسی     چاپ    
تاریخ درج خبر : 14/9/1401

معلولیت محدودیت نیست. بسیاری از معلولین هستند که با وجود وضعیت جسمانی که دارند و در نظر خیلی ها ممکن است محدودیت باشد، خوشبختانه افتخارآفرین کشورمان هستند. معلولان معمولاً هنرهایی را می توانند خلق کنند که انسان های عادی شاید قادر به خلق آنها نباشند. مثلاً نقاشی کشیدن با انگشتان پا واقعاً هنر می خواهد. خدا گر ز حکمت ببندد دری، ز رحمت گشاید در دیگری. بدین وسیله 12 آذر ماه، روز جهانی معلولین عزیز را گرامی می داریم

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است. بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم مغزی، جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند.به گزارش ایمنا منشور سازمان ملل روز معلولان را برخاسته از نیازهای افرادی می داند که به رغم محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند؛ طبق این منشور معلولین نیز صرف نظر ازعلت، کیفیت، و حدت نقص و ناتوانی‌شان، دارای همان حقوق اساسی هستند که سایر هموطنان هم سن‌شان از آن‌ها برخوردارند. حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر وحتی المقدور عادی، در راس این حقوق قراردارد، حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.
روز جهانی معلولین چه روزی است؟
روز جهانی معلولین سوم دسامبر هر سال برابر با ۱۲ آذر ماه است.به گزارش ایمنا هدف از نام‌گذاری سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولین افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها استشعار روز جهانی معلولین چیست؟
هر سال سازمان ملل موضوعی را برای مضمون روز جهانی معلولین اعلام می کند. اعلام شعار و موضوع سالانه می‌تواند یک تمرکز اساسی در مورد چگونگی تلاش جامعه برای از بین بردن موانع جسمی، تکنولوژیکی و نگرشی برای افراد معلول در فراهم کند، در سال ۱۹۹۹ از سوی سازمان ملل  شعاری با مضمون "امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید" برگزیده شد.

شعار روز جهانی معلولین ۲۰۱۹ چیست؟
شعار ۲۰۱۹ "ارتقا مشارکت افراد معلول و رهبری آن‌ها؛ مطابق برنامه توسعه ۲۰۳۰ "است، این مضمون بر توانمند سازی افراد دارای معلولیت برای توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار، مانند آن چه که در برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده است

معلول کیست؟
کم توان یا معلول به کسی گفته می‌شود که به علت نقص جسمی یا ذهنی (چه مادرزاد وچه غیر آن) اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شده و تا حدی یا به کلی ازتامین ضرورت‌های زندگی عادی فردی یا اجتماعی ناتوان است.

انواع معلولیت‌
معلولیت‌ها بر حسب امکانات بازتوانی و ترمیمی و نتایج اجتماعی در چهار گروه عمده طبقه‌بندی می شوند و هر کدام از این گروه ها شامل معلولیت‌های متعدد و متنوع می باشند:

معلولیت‌های حواسی که شامل معلولیت های بینایی و شنوایی هستند.
معلولیت‌های احشایی که شامل معلولیت های قلبی عروقی تنفسی کلیوی و... می باشند.
معلولیت‌های حرکتی که شامل انواع معلولیت های دستگاه حرکتی و اعصاب است.
معلولیت‌های روانی

 

 
از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.