در تابستان برای کنکور چگونه بخوانیم؟
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 26 تیر 1398      تعداد بازدید: 6019     زبان : فارسی     چاپ    
تاریخ درج خبر : 26/4/1398

تابستان فصل پیشرفت و سبقت گرفتن است. پیش‌خوانی درس ها در تابستان هرچند هم کم باشد باعث ایجاد یک مقدمه در ذهن دانش آموزان می شود،اما وقتی پای کنکور به میان می آید ، نقش تابستان در سال کنکور چند برابر می شود و تبدیل به فرصتی بسیار مطلوب برای پیشی گرفتن از رقبا در آغاز سال تحصیلی جدید می شود.

در تابستان برای کنکور چگونه بخوانیم؟

 تابستان فصل پیشرفت و سبقت گرفتن است. پیش‌خوانی درس ها در تابستان هرچند هم کم باشد باعث ایجاد یک مقدمه در ذهن دانش آموزان می شود،اما وقتی پای کنکور به میان می آید ، نقش تابستان در سال کنکور چند برابر می شود و تبدیل به فرصتی بسیار مطلوب برای پیشی گرفتن از رقبا در آغاز سال تحصیلی جدید می شود.

  •  با مطالعه و داشتن برنامه می‌توانید از رقبای خود یک گام جلوتر باشید.
  •  مطالعه‌ی در‌س‌های پایه در تابستان باعث ایجاد انگیزه و کم کردن استرس خواهد شد.
  •  بالا بردن اعتماد به‌ نفس از دیگر فواید مطالعه‌ی درس‌های پایه است.
  •  با مطالعه‌ی درس‌های سال گذشته و آینده می‌توانید مهم‌ترین کار را برای پیشرفت تحصیلی خود انجام دهید؛ زیرا با مطالعه‌ی درس‌های سال گذشته در تابستان می‌توانید کم‌کاری‌‌ های سال تحصیلی گذشته را پوشش دهید و نقاط ضعف خود را برطرف کنید و با مطالعه‌ی درس‌های سال آینده نیز در خود ایجاد انگیزه کنید و خود را برای سال بعد آماده‌‌تر کنید. با این کار خود را برای حضور در کلاس‌های سال آینده آماده‌تر می‌کنید و با آمادگی بیش‌تری به فراگیری درس‌ها می‌پردازید.

 

برنامه ریزی برای تابستان کنکور 

اگر شما هم برای فصل تابستان هدف‌ گذاری جدی و منطقی دارید، بهتر است برنامه‌ریزی را از همین امروز شروع کنید. برنامه‌ی هر کس مختص اوست. برنامه‌ی شخصی‌تان را متناسب با ویژگی‌های فردی خودتان تنظیم کنید و عادت به مطالعه‌ی مستمر را به عنوان اولین هدف خود در تابستان قرار دهید.

– در برنامه‌ریزی برای تابستان، دو هدف را فراموش نکنید:
۱) برنامه‌ریزی برای نقاط قوت (درس‌ها و فعالیت‌هایی که در آن قوی و توانمند هستید). نقاط قوت‌تان را حفظ کنید.
۲) برنامه‌ریزی برای نقاط ضعف (درس‌ها و فعالیت‌هایی که در آن‌ها کمی ضعیف هستید). نقاط ضعف خود را شناسایی و تقویت کنید.

– سعی کنید درس‌های پایه و عمومی (به‌خصوص عربی) را حداقل یک بار مرور کنید

– تابستان فرصت مناسبی برای جبران اشکالات و عقب‌افتادگی‌ها در درس‌های پایه است. این فرصت را غنیمت شمارید.

– ساعت خواب روزانه‌ی خود را بین ۶ تا ۸ ساعت تنظیم کنید. خوابِ زیاد فرصت شما را برای مطالعه و تفریح کم می‌کند و شما صرفا برای مطالعه زمان خواهید داشت. بعد از مدتی به خاطر حذف شدن تفریح و جایگزین شدن آن با خواب، خسته می‌شوید.

– به هیچ وجه تک بعدی نباشید و در برنامه هفتگی تفریح را نیز بگنجانید

–  پیشنهاد می کنیم حتما در یکی از آزمون های آزمایشی ثبت نام کنید که در مورد برنامه تابستان ما آزمون های گزینه دو پیشنهاد می کنیم که می توانید از برنامه آزمون های گزینه دو نیز دیدن کنید )

– یک عدد حداقلی را برای ساعت مطالعه و تعداد تست روزانه در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید. بالا بردن سرعت عمل در تست‌زنی مهارتی است که در هر مبحث باید به تدریج به وجود بیاید.

– هر شب بخشی از زمان خود را به حل چند تست از مباحث قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی، دستور زبان، درک متن زبان و متون عربی اختصاص دهید. تست‌های موضوعی در کنکور کمک زیادی به بهبود رتبه و تراز شما خواهند نمود.

– در دروسی که احساس ضعف می‌کنید هر روز تست‌زنی داشته باشید. کم بودن تعداد تست‌ها مهم نیست، تداوم مهم است. مثلا اگر هر شب تعدادی تست ریاضی حل کنید، پس از گذشت چند هفته پیشرفت خود را در این درس و بالا رفتن سرعت عمل خود را در تست‌زنی احساس خواهید کرد.

– به این مساله فکر کنید که به دنبال رسیدن به چه اهدافی هستید. شاید بخواهید در تابستان دروس زیادی را مرور یا پیش‌خوانی کنید. عادات مثبتی که در این مسیر نیاز دارید را مکتوب و روی یک دفتر بنویسید و از همین الان در این راه گام بردارید.

بازم اینجا به تجربه ثابت شده که تابستان بهترین فرصت برای مطالعه عمیق و مفهومی دروس به خصوص دروس پایه است که دانش آموزان می توانند با انجام این کار گام بسیار مهمی را برای موفقیت در کنکور سراسری بردارند. پس دروس سال دهم و یازدهم و پیشنهاد میشه !! لذا سراغ اونها برین.از همین اول به همه ی بچه ها توصیه می کنیم که دیگه موقعشه سراغ تست برن و درس رو به همراه تست مطالعه کنن.

برای کنکوری های نظام قدیم هم که مجددا قصد کنکور دادن دارند و یا به هر دلیلی پشت کنکوری هستند،حتما سعی کنند بعد از یک فرصت استراحت ،مجددا شروع کنند و روی دروس پایه به صورت ویژه ای توجه کنند.

 

نحوه مطالعه دروس عمومی در تابستان کنکور

– نحوه ی مطالعه ی ادبیات در تابستان  : 

یکی از بحث های مهم قرابت معنایی هستش که عموما توصیه میشه در این زمینه زیاد تست کار کنید بخصوص تست های کنکور سراسری ، تو کنکور معمولا بیت هایی انتخاب میشه که در کتاب درسی نیستش لذا شما می تونید اولا مفاهیم درون بیت های کتاب درسی رو به خوبی یاد بگیرید دوما برید سراغ تست های کنکور رشته های ریاضی و تجربی و در نهایت اگه فرصت شد شما می‌توانید هر شب ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از کتاب‌ها و دیوان‌های مختلف، ابیاتی را مرور کنید. لغت و املا جز بخش های حفظی هستش و ما پیشنهاد نمی کنیم و دیگه صلاح کار با خود شماست.

بخش تاریخ ادبیات که واقعا مهمه و خوشبختانه جزوه های خیلی خوبی الان درسایت موجوده که اومده اطلاعات لازم رو به صورت جدول در اورده (مشاهده جزوات کنکور )اما اگه خودتان دوس داشتید می توانید  تمام تاریخ‌های موجود در ابتدای درس‌ها و تاریخ‌های مطرح‌شده در اعلام کتاب درسی را به صورت یک جدول، دسته‌بندی کنید. به خاطر سپردن تاریخ‌ ادبیات ها به این صورت آسان‌تر است. بحث زبان فارسی هم مهمه و اگه در یک آزمون آزمایشی شرکت می کنید به خوبی براتون مرور میشه در غیر این صورت حل تست‌های متعدد و متنوع از کنکور سال‌های گذشته به‌ویژه در مباحث تکواژ و واژه‌ها، ترکیب‌های وصفی و اضافی، گروه‌های اسمی،… سبب ایجاد ذهن خلاق در پاسخ‌گویی سریع‌تر به این سؤالات میشه و خیلی می تونه شما رو کمک کنه.یاتون نره توی دروس عمومی ادبیات واقعا تراز رو جابجا می کنه.در ضمن اگه وقت داشتین برین سراغ ادبیات سال چهارم و اون رو هم تو برنامه تون قرار بدین.

برخی از افراد معتقد هستند که باید ادبیات را در تابستان درس به درس خواهد و در مهر ماه آن را به صورت مبحثی کار کرد و قبلا هم خدمتتان عرض کردم اینها همه سلیقه ای است و انتخاب با شماست.

 

– نحوه ی مطالعه ی عربی در تابستان کنکور : 

معمولا خود عرب زبان ها که متخصص تر هستند توصیه می کنن که برای عربی دو چیز لازمه لغات و قواعد که لغات رو دورن درک مطلب یاد بگیرن و قواعد هم با تجزیه و تحلیل تست ها باید بهش رسید . به طور کلی درس عربی رو به ۳ بخش تقسیم می کنیم الف ) ترجمه ب)قواعد ج)درک مطلب یا متن که عموما اولی رو در بخش حفظیات قرار میدن و معمولا برای تابستون کنار میذارن اما با توجه به اینکه شما دیگه در سال چهارم دیگه درس عربی ندارین پیشنهاد می کنیم در صورت امکان عربی رو در تابستون تموم کنید . تو درس عربی اگه حوصله به خرج بدین واقعا درس شیرینیه. برای بخش درک متن هم بهترین منبع پیشنهادی همون سوالات کنکور داخل و خارج کشوره.بچه ها معمولا در درس عربی ضعف دارن و قطعا تابستون بهترین فرصت برای جبران این ضعف هاست.

 

– نحوه ی مطالعه ی دین و زندگی در تابستان کنکور :

معمولا توصیه نمیشه در تابستون سراغ این درس برین مگه اینکه وقت اضافه یا ساعت مطالعه بالایی داشته باشین.حالا اگه دوست داشتین مطالعه کنین میتونید از فلش کارت ها استفاده کنید که مناسبه.

بر خلاف تصور بسیاری نقطه‌ی قوت دانش آموزان برتر در ساعات مطالعه زیاد نیست، بلکه در شیوه‌ی صحیح درس خواندن، برنامه‌ریزی و مدیریت خود و به طور کلی داشتن استراتژی است.

 

– نحوه ی مطالعه ی زبان انگلیسی در تابستان کنکور :

مجدد در اینجا باز اعلام می کنیم که هر دانش آموزش روش مطالعه خاص خودش رو داره و ما تنها یک چارچوب کلی و ذهنی براش تدوین می کنم و ادامه راه رو باید خودش بره، زبان هم به بخش های کلوزتست و ردینگ و لغات و قواعد تقسیم میشه. معمولا توصیه میشه که هر شب حداکثر به مدت یک ساعت در تابستان یک ریدینگ و کلوزتست از کنکور سراسری بررسی بشه که این کار باعث میشه کم کم سرعت شما در خواندن متن بالا بره و به مجموعه لغات شما افزوده بشه .لغات جز بخش حفظی ست و کمتر توصیه میشه سراغ اونها برین حالا اگه دوست داشتین می تونید از کتاب هایی که به صورت فلش کارت لغات رو دارن مطالعه کنید اما کارشناسان همواره توصیه کرده اند که لغات رو باید درون متن یاد گرفت. پی می تونید لغاتی رو که یاد می گیرید درون یک کاغذ یادداشت برداری کنید.

 

روش مطالعه دروس اختصاصی در تابستان سال کنکور

– نحوه ی مطالعه ی زیست شناسی در تابستان کنکور : 

درس زیست شناسی به عنوان بالاترین ضریب ، مهم ترین درس رشته ی تجربی به حساب میاد. ما معتقدیم که مهم ترین منبع برای زیست شناسی کتاب درسی هستش ما نباید فکر کنیم که این درس حفظی است! خیر و باید نگرشمون رو نسبت به اون کامل تغییر بدیم معمولا درصد کمی از داوطلبان کنکور زیست رو بالای ۵۰ میزنن با توجه به اینکه از سال ۹۰ به بعد پیوستگی زیادی بین سوالات زیست شناسی بوجود اوده لذا توصیه میشه که کتاب های زیست شتاسی دوم و سوم و چهارم رو به صورت موازی بخونید و مباحث مشترک انها را با هم مطالعه کنید و زیاد به بودجه بندی سوالات کنکور توجه نکنید و سعی نکنید مبحثی را کم اهمیت در نظر بگیرید.

به نظر ما ابتدا اجمالی آن بخش که مد نظر شماست را مطالعه کنید مانند تیتر ها و شکل ها و پاراگراف ها و در مرحله ی دوم به صورت دقیق و خط به خط به مطالعه بپردازید به قید ها و شکل ها توجه ویژه داشته باشید. زیر بخش های مهم حتما خط بکشید پس از این ها سراغ تست و سوال برید و در صورتی که برای شما مقدور است خودتان به طرح سوال بپردازید.جدول بندی ها و خلاصه های زیادی در اینترنت وجود داره که واقعا می تونن مفید باشن. افراد موفق روی این مطلب اتفاق نظر دارن که زیست رو باید هر روز در برنامه درسی قرار داد و در یک روز هم به یه بحث پرداخته بشه.

راستی بچه ها در زیست‌شناسی، قوانین ثابت و قاطعی، مثل درس ریاضی وجود ندارد؛ اما موارد استثنایی فراوان هستند؛ پس کلماتی مثل «برخی»، «بعضی»، «بسیاری»، «اغلب»، «گاهی» و … را در کتاب‌های درسی مشخص کنید و مفاهیم برآمده از آنها را به خاطر بسپارید.

یاتون نره که برای یادگیری زیست خیلی نیاز به مرور و تست زدن هستش. رتبه های برتر گفتن پس از مطالعه کامل کتاب درسی میان درس نامه های کتاب کمک آموزشی رو مطالعه می کنن که اولا مرور بشه و دوما اگه نکته ی اضافی وجود داره یاد بگیرن. معمولا رتبه های برتر زیست رو تا موقه ی کنکور ۵ دور به بالا خوندن

 

– نحوه ی مطالعه ی ریاضی در تابستان کنکور :  

درس ریاضی جز دروس تحلیلی محسوب می شود و پیشنهاد می شود که در رشته ی ریاضی همه روزه مطالعه شود و در رشته تجربی هم یک روز در میان در برنامه قرار گیرد.قطعا حل تشریحی سوالات بسیار در فهم موضوعات ریاضی به شما کمک خواهد کرد. همواره به دانش آموزان توصیه می شود که در حل سوالات ریاضی سماجت به خرج دهید و سوال را نصفه نیمه اها نکنید و در حل سوالات صبر به خرج دهید این کار قطعا در اوایل مانند سرعت گیر عمل می کند اما پس از مدتی سبب بهبود حل مساله در شما شده و نتیج خوبی را در حل تست به شما خواهد داد.از جمله مباحث کلیدی در ریاضی می توان به مثلثات و تابع پرداخت که متاسفانه بچه ها زیاد از آن غافل هستند.یادگیری ریاضیات تنها با خواندن و گوش دادن نیست بلکه با حل تمرین است که یادگیری صورت می گیرد،ریاضیات حتی بیشتر از زیست شناسی به صورت زنجیروار به هم متصل و وابسته هستند.حجم بسیار زیاد و تنوع در درس ریاضی، عواملی هستند که باید داوطلبان با برنامه‏ای ویژه و پیوسته، خود را در این درس بسیار مهم برای کنکور سراسری آماده کنند تا به بهترین نتیجه برسند. مطالعه‏ی درس ریاضی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم.

این هم یک تجربه : چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممکن است بعضی از مطالبی را که قبلاً مطالعه کردید، فراموش کنید. در این صورت باید در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره کنید. در این مرحله از مطالعه می‏توانید هم از جزوه و هم از خلاصه‏ نویسی‏ ها استفاده کنید. پس از خواندن آن‏ها و یادآوری نکات، بهتر است به سراغ تست‏های علامت‏گذاری‌شده بروید و آن‏هایی را که قبلاً اشکال داشتید، مجدداً حل کنید و اگر زمان داشتید، تعدادی تست جدید از آن مبحث حل کنید. هر اندازه بتوانید تعداد دفعات مرور را بیش‏تر کنید، آماده‏ تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‏کنید.

 

– نحوه ی مطالعه ی فیزیک در تابستان کنکور : 

اولین توصیه ما به داوطلبان حل سوالات و مثال های کتاب درسیه ، فیزیک مشابه ریاضی یه درس تحلیلی هستش لذا پس از تسلط بر مفاهیم کتاب سعی کنید با حل تست زیاد خودتون رو خیلی تقویت کنید.سعی کنید فرمول ها را درک کنید نه اینکه اونها رو حفظ کنید.در قسمت منابع هم کتابی رو برای فیزیک به شما معرفی می کنیم که دارای درسنامه کاملی باشه چونکه خیلی می تونه به شما کمک کنه.

این هم یک تجربه :  برای فیزیک باید اول از کتاب درسی شروع کرد سعی کنید تمامی روابط رو با واحدهای اندازه گیریش یاد بگیرین و به هر نکته ای رسیدین با اطلاعات قبلیتون تکمیل نویسی کنین و توضیحاتی رو که در موردش میدونین رو اضافه کنین،مثالها و تمرینات رو با دقت بخونید و نکته هاش رو به جزوه تون اضافه کنین،برای اینکه مطلب کاملا براتون جا بیوفتهاز تستهای تالیفی که اکثرا نکات خوب و زیادی توش میشه پیدا کرد استفاده کنین و همه نکته ها رو یادداشت کنین و سپس سراغ تستهای سراسری برید.

 

– نحوه ی مطالعه ی شیمی در تابستان کنکور : 

درس شیمی که در کنکور چند سال اخیر واقعا دارای سوالات پیچیده بوده و هر ساله به نسبت سال قبل دشوارتر گشته و تعداد سوالات محاسباتی افزایش می یابد.در هر دو رشته ی ریاضی و تجربی این درس اهمیت دارد ، معمولا دانش آموزان رشته تجربی بعد از زیست شناسی بیشترین اهمیت را به ایت درس میدهند . کل شیمی دبیرستان شامل ۱۲ بخش است که از نظر تعداد سوال در کنکور این سه درس تقریبا از اهمیت یکسانی برخوردارند،اما از نظر محتوای علمی و سختی مباحث، بخش ۴ شیمی سال دوم، بخش یک شیمی سال سوم و بخش ۳و۴ شیمی پیش دانشگاهی دارای مطالب مفهومی تر و مشکل تری می باشند.مهم ترین منبع جهت مطالعه درس شیمی کتاب درسی و متن آن می باشد و همچنین استفاده از شکل ها، جدول ها و نمودارهای کتاب درسی بعنوان سوال یک شیوه رایج طرح سوال است.معمولا توصیه می شود که در تابستان و حتی در طول سال تحصیلی بخش های شیمی را که بیشتر حفظی است خلاصه برداری نمایید.

 

– نحوه ی مطالعه ی زمین شناسی در تابستان کنکور : 

درس زمین شناسی که متاسفانه داوطلبان اون رو زیاد جدی نمی گیرند در حالی که تنها در زیر گروه ۱ دارای ضریب صفر است و در سایر زیر گروه ها دارای ضریب است و همچنین تأثیری که این درس روی تراز کل دانش‌آموز می‌گذارد، باعث می‌شود که اگر این درس را خوب بزنید، در انتخاب رشته‌های کشوری موفق‌تر عمل کنید.مطالب این کتاب بیشتر حفظیاتی است و بهترین منبع کتاب درسی توصیه میشه.

یک تجربه : پیشنهاد می کنم پس از مطالعه عمیق کتاب درسی به سراغ تست های کتاب کمک آموزشی خوب بروید و پس از جواب دادن به تست ها مطالب و سوال های مهم را لایت کنید .حتما از نکات خلاصه برداری کنید و به صورت روزانه مطالعه کنید.

 
از   2   رای
3

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.