طرز تهیه غذا هاي ماه رمضان
نویسنده خبر : مدیر سایت    
پنج شنبه 11 خرداد 1396      تعداد بازدید: 5934     زبان : فارسی     چاپ    
تاریخ درج خبر : 11/3/1396

-سوپ جو براي افطار:

مواد لازم

جو خيس شده يک پيمانه اب مرغ 4 تا 5 ليوان

هويج رنده شده يک پيمانه مرغ خرد شده يک تکه

نمک و فلفل به مقدار لازم شير يک... ليوان

جعفري خرد شده مقداري کره 50گرم

پياز رنده شده يک عدد بزرگ ابليمو مقداري

طرز تهيه

در يک قابلمه کره را مي ريزيم و پياز خرد شده را اضافه مي کنيم و با حرارت ملايم بهم مي زنيم. کمي که پخته و نرم شد جو واب مرغ و مرغ پخته و ريز شده را همراه هويج رنده شده مي ريزيم و با حرارت ملايم مي گذاريم تا بپزد و لعاب بدهد. در نيمه پختن شير و نمک و ادويه را اضافه مي کنيم تا کاملا بپزد و جا بيفتد. در اخر که سوپ جا افتاد ابليمو را اضافه کرده و جعفري خرد شده را در مواد سوپ مخلوط مي نيم و در ظرف سوپخوري مي کشيم. در صورت سفت شدن سوپ مي توان مقداري اب گرم به ان اضافه کرد.

 

اش دوغ براي افطار:

مواد لازم

حببات پخته شده(عدس- لوبيا چيتي- نخود و لوبيا قرمز) پخته دو پيمانه

سبزي اش خرد شده نيم کيلو نمک و ادويه به ميزان لازم

پياز سرخ شده 2عدد متوسط سير سرخ شده 8 حبه

زعفران اب گرفته مقداري بلغور 2 پيمانه

کشک جوشيده 2 پيمانه زرد چوبه مقداري

ابگوشت 5 ليوان گوشت پخته 200 گرم

روغن براي سرخ کردن به ميزان لازم

طرز تهيه

در يک قابلمه بلغور گندم را با اب گوشت و مقداري سير و پياز سرخ شده با نمک فلفل و ادويه مخلوط مي کنيم و مي گذاريم نيم پز شود. حبوبات پخته و سبزيجات خرد شده را اضافه مي کنيم و با حرات ملايم مي گذاريم پخته شودند. گوشت را خرد کرده و به اش اضافه مي کنيم. هنگامي که تمام مواد پخته شده و جا افتاده اش را کنار مي گذاريم. مقداري که خنک شد کشک را به مواد اش اضافه مي کنيم . در کاسه اي اش را ريخته و با کشک روي ان را 4 خانه مي کنيم و در يک خانه سير داغ و در ديگري پياز سرخ کرده و در ديگري گردو خرد شده با زعفران ابگرفته و در خانه چهارم نعناع سرخ شده مي ريزيم. اين اش براي اغاز افطار مناسب است.

اش شله قلمکار براي سفره هاي افطاري:

مواد لازم

سبزي اش (تره جعفري شيويت اسفناج گشنيز) نيم کيلو خرد شده

نخود ولوبيا و عدس 3 پيمانه پخته

نمک فلفل ادويه به ميزان لازم

گوشت بي استخوان نيم کيلو قلم گوساله 1 عدد

پياز سرخ شده 2 عدد متوسط برنج نصف ليوان

طرز تهيه

حبوبات را بايد شب قبل خيس کنيم . روز بعد قلم گوساله را اضافه مي کنيم و مي پزيم. در ظرفي گوشت را با پياز سرخ شده نمک ادويه زرد چوبه و اب مي گذاريم کاملا بپزد. برنج شسته شده و سبزيجات اشي خرد شده را به مواد بالا اضافه مي کنيم تا با حرارت ملايم بپزد و سپس حبوبات و اب قلم پخته را اضافه مي کنيم و هم مي زنيم تا با حرارت ملايم بجوشد اش را ارام هم مي زنيم تا ته نگيرد. ان را کنار مي گذاريم کمي که خنک شد با گوشت کوب مقداري مي کوبيم تا گوشت به صورت رشته رشته شود و کمي کش بيايد. براي هنگام افطار اين اش مناسب است.

حليم براي سفره هاي افطار:

مواد لازم

گندم پوست کنده 2 پمانه گوشت کمي چرب 300 گرم

نمک 1 قاشق چايخوري دارچين مقداري

شکر به ميزان لازم کره 100 گرم

پياز يک عدد متوسط ابگوشت 5 ليوان

طرز تهيه

در قابلمه گندم پوست گرفته را با پياز و مقداري اب ابگوشت مي پزيم. گوشت وگندم پخته را با هم مخلوط کرده و مي کوبيم تا حالت کش دار شود همچنين مي توان گندم پخته و کمي خنک شده را در مخلوط کن بريزيم و با گوشت کوبيده شده مخلوط و هم ميزنيم. در صورت سفت بودن حليم کمي اب گرم مي ريزيم و ارام روي حرارت بهم مي نيم تا ته نگيرد و جا بيفتد. در کاسه اي حليم را مي کشيم و روي ان را با شکر و دارچين مي پوشانيم و کره اب شده را روي ان مي دهيم تا با نان مصرف کنيم.

مي توان حليم را با گوشت مرغ يا بوغلمون تهيه کرد.

فرني براي سفره هاي افطار:

مواد لازم

ارد برنج نرم نصف پيمانه شير 6 پيمانه

گلاب 4 قاشق غذا خوري شکر يک پيمانه سر خالي

طرز تهيه

در قابلمه اي ارد برنج شير گلاب و شکر را مي ريزيم و ارم بهم مي زنيم تا گلوله نداشته باشد. روي حرارت ملايم به مدت 20 تا 30 دقيقه مرتب بهم مي زنيم تا جوش بيايد و کمي غليظ شود . اين غذا يا به عبارتي اين دسر ايراني کمي نرم است براي اراد من کودکان و سفره هاي افطاري مصرف مي شود.

روي فرني را با پودر پسته يا دارچين تزئين مي کنيم.

دستور شماره ۱شله زرد::

مواد لازم:

برنج= يك پيمانه

آب=10 پیمانه

شکر=3 پیمانه

گلاب =يك چهارم پيمانه

خلال بادام =10 گرم

زعفران= به مقدار لازم

روغن مایع=3/1 پیمانه

پودر نارگيل خلال پسته و دارچين براي تزيين اندكي

طرز تهيه:

ابتدا برنج را همراه آب و روغن به مدت دو ...الي سه ساعت پخته طوريكه كاملا له شود (گل) سپس شكر را اضافه كرده به مدت 45 دقيقه ريز بجوشد .گلاب و زعفران و خلال بادام را اضافه كرده به مدت15 دقيقه درب قابلمه را گذاشته تا دم بكشد. تا گرم است در ظرف مي كشيم سپس موقعي كه خنك شد روي آن را كمي روغن ماليده و شاولون گذاشته و دارچين ريخته و اطراف آن را با خلال وپودر نارگيل تزيين مي كنيم

زولبیا و بامیه

• باميه  

يك پيمانه آب، يك پيمانه آرد، ۳ عدد تخم مرغ، روغن مايع براى سرخ كردن، ۲ پيمانه شربت غليظ

شكر، آب و روغن را در ظرفى مى ريزيم و روى آتش مى گذاريم تا جوش بيايد. آرد را در آبى كه جوش آمده مى ريزيم و يكى دوبار آهسته به هم مى زنيم تا آب كاملاً تبخ...ير شده و مايه سفتى به دست آيد. سپس آن را از روى آتش بر مى داريم و كنار مى گذاريم تا كمى سرد شود. حال تخم مرغ ها را يكى يكى به آن اضافه مى كنيم و با هم زن برقى هم مى زنيم تا خمير كشدارى به دست آيد. روغن ذوب شده را در طرفى داغ كرده و خميره را در قيف خامه مى ريزيم و به هر شكلى كه بخواهيم در روغن داغ درون ظرف مى ريزيم. وقتى باميه ها برشته شدند آنها را در يك صافى مى گذاريم تا روغن اضافى آن گرفته شود و بعد در شربت غليظ مى اندازيم. اگر دوست داشته باشيم به شربت باميه هل، گلاب و كمى جوهرليمو هم اضافه مى كنيم.

•زولبيا

۱۲۰ گرم ماست آب گرفته، ۱۲۰ گرم نشاسته سفيد، يك قاشق چايخورى سرخالى جوش شيرين، يك قاشق غذاخورى خامه، روغن مايع به مقدار لازم براى سرخ كردن، ۲ پيمانه شربت غليظ

نشاسته را پودر كرده و در ماست و خامه حل مى كنيم. اگرخيلى غليظ بود يك قاشق آب اضافه مى كنيم و آن را كمى رقيق مى كنيم. سپس جوش شيرين را اضافه كرده و مخلوط را در قيف خامه مى ريزيم و روغن مايع را در تابه اى داغ مى كنيم. مايه را به صورت پنجره اى در روغن داغ مى ريزيم. پس از سرخ شدن زولبياها آنها را در صافى مى گذاريم تا روغن اضافى آنها گرفته شود سپس آنها را در شربت زولبيا مى اندازيم.

• شربت زولبيا و باميه

دو پيمانه شكر، يك پيمانه آب ، يك دوم پيمانه گلاب، كمى زاج كوبيده يا دو قاشق سوپخورى آبليمو

آب، شكر و گلاب را مخلوط مى كنيم و در ظرفى ريخته روى آتش مى گذاريم تا به جوش آمده و كاملاً غليظ شود. بعد كمى زاج كوبيده يا دو قاشق سوپخورى آبليمو را در آن مى ريزيم. پس از چند جوش از روى آتش برمى داريم و از صافى رد مى كنيم. براى زولبيا از شربت گرم و براى باميه از شربت سرد استفاده مى كنيم. در صورت تمايل كمى جوهرليمو به شربت اضافه كنيد تا براق شده و شكرك هم نبندد.


 
از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.